Alla har ADD/ADHD
Skrivet: 2014-05-02 | 19:09:42

Bullshit! 
"Är det bara jag eller har inte alla fått ADHD nu förtiden?" Det är ADHD hit och ADHD dit. Det är inget man skäms över längre utan något man skyller på. "Shit alltså... jag måste ha ADHD!" 
Faktum är att bara 3-6% av alla skolbarn uppfyller diagnoskriterierna för ADD/ADHD (De brukar avrunda till 5%, därav bilden). Sen har vi en skara på 5% som har ADHD problem men med lindrigare slag, de uppfyller alltså inte det som krävs för att få en diagnos. Detta är barn och ungdomar. För minst hälften av alla de som fått sin diagnos som barn har stora problem även i vuxen ålder. 
 
Så kom inte och säg att alla du känner har ADHD. Det gör mig arg. Ni anar inte hur jobbigt det är att få energi till att få saker gjorda. Eller att faktiskt komma upp ur sängen. Det är heller inte ett dugg kul när man hela tiden tappar bort de sakerna man är mest rädd om eller behöver mest. Det suger apa att inte kunna koncentrera sig på någon som pratar för att det är nåt annat i bakgrunden. Eller tvingas be folk ta om det de just sa minst 5 gånger för att det redan är borta från min hjärna. Hur mycket man än vill så förstår man inte alltid att det bara var ett skämt eller ironi. Att tvingas självmedicinera omedvetet med allt som gör en lugn inombords, lite extra fokuserad och som får bort den inre rastlösheten är skrämmande. Vi snackar dåligt arbetsminne, koncentrations/uppmärksamhets-svårigheter, igångsättningssvårigheter, låg mental uthållighet och bristande konsekvenstänkande. 
 
 
 
 
Lite FAKTA
Det finns tre typer av ADHD:
  • Först och främst har vi den som alla känner till, den "riktiga" ADHDn som innebär att man har svårt att koncentrera sig och att man är hyperaktiv.
  • Sedan har vi den som jag har. AD(H)D eller ADD som menas med att man inte kan koncentrera sig och har mindre energi än normalt.
  • Den tredje är rätt ovanlig. Där handlar det om att man är hyperaktiv och impulsiv, fast inga rejäla svårigheter på uppmärksamhetsfronten. 
 
Alla människor är olika, vare sig man har någon form av ADHD eller inte. Självklart har alla svårigheter i livet, och själklart har man ett och annat symptom på ADHD. Det finns faktiskt en lista, en såkallad lista över diagnoskriterierna och man måste ha minst 6-9 (barn och unga) eller 4-5 (vuxna) på ouppmärksamhet eller hyperaktivitet/impulsivitet för att uppnå dem. Listan hittar ni HÄR
Symptomen måste dessutom ha kommit före 12 års ålder. 
 
Så innan du påstår att du har ADHD. Läs på lite. Hoppas detta var till någon hjälp. 
 
Fakta från ADHD-centers kurs
 
 

Kommentarer

Info innan du kommenterar
-Så länge du vill väl så är alla kommentarer och frågor välkomna
-Negativa kommentarer tas bort.
-Jag fotar alla bilder själv om inte något annat skrivs.
-Att ta foton är strängt förbjudet, jag vill att alla jag fotar ska känna sig trygga. Fråga först om du vill ha en bild.
-Jag har gjort min design själv
-Jag har tagit hjälp av designadinblogg.se
-Har du tävlingar eller vill göra länkbyten osv så föreslår jag att du går in på min fotoblogg. Gossanfoto.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


  • Till bloggens startsida
  • RSS 2.0